۱۳۹۲ تیر ۵, چهارشنبه

زنان قربانیان قتلهای ناموسی

خبر کوتاه وسریع بود. روز دوشنبه سوم تیر ماه یک زن 34 ساله بنام ثویبه در منطقه "کوماسی" از توابع مریوان بدست چهار برادر خود به طرز فجیعی ( بریدن سر ) کشته شد. ثویبه اهل روستای "شای یر" با مردی از روستای "گولان" زندگی مشترک داشت و صاحب 3 فرزند بود. بنا به این خبر همسر و چهار برادر این زن دستگیر شده اند اما مردم منطقه بر این باورند که هیچ مجازاتی در مقابل آنان قرار نخواهد گرفت.
اظهار نظر مردم مبنی بر اینکه قانون مداران حکومتی از کنار آن خواهند گذشت، نکات مهم و کلیدی علل این وقایع را در بر دارد. گفته شده که این قتل در اثر مشکلات اجتماعی رخ داده است اما هنوز چگونگی ماجرا و اینکه بر اثر چه موضوعی بوده است روشن نیست ولی آنچه که معلوم است این است که این جنس از قتل از نوع قتلهای ناموسی است.
قبل از ظهور جمهوری اسلامی مسئله قتلهای ناموسی نه تنها در مناطق کردستان بلکه در مناطق دیگری از ایران یا هر جای دیگری که به سنتهای عقب مانده آغشته است چنین وقایع هولناکی را خلق کرده است اما به میدان آمدن قوانین و سیستم جمهوری اسلامی، این سنتها و فرهنگ عقب مانده آن بیشتر از هر زمانی باز تولید شده است. سرنوشت زنان و دختران زیادی نظیر آنچه که بر ثویبه رفت امری اتفاقی نیستند بلکه ریشه در فرهنگ و سنتهای اسلامی مردسالارانه دارد و زنان قربانیان اصلی این سنتها هستند.
قاعدتا در هر کشوری اگر تعرضی به زن صورت بگیرد این قوانین حاکم بر این کشورها است که بعنوان مدافع زنان در مقابل هر گونه تعرضی از سوی سنتهای مردسالار یا هر فرهنگ عقب مانده دیگری ظاهر خواهد شد. در کشورهای غربی مراکز و نهادهای حفاظت از هر گونه تعرضی بر زنان بخشی از قوانین در این جوامع است. اما در جایی مثل ایران علاوه بر پس مانده های سنتهای قدیمی تر علیه زنان، قوانین حاکم بر این کشور مستقیما در ضدیت با موجودیت زن می چرخد.
اگر زنی مورد تجاوز جنسی قرار گیرد در صورت تمکین یا تسلیم شدن به این تجاوز طبق قانون اسلامی سنگسار خواهد شد و اگر بخواهد از خود دفاع کند و ناچار به کشتن متجاوز بشود طبق همین قوانین با اعدام روبرو خواهد شد. از این رو در دایره نظام اسلامی و قوانین حاکم بر این نظام زن بودن بخودی خود جرم محسوب می شود.
مردم منطقه بدرست می گویند که مجرمان مورد مجازات قرار نخواهند گرفت. منظورشان این است که قوانین حاکم از عملکرد آنان چشم پوشی خواهد کرد چون این قوانین و سنتهای اسلامی مرد سالار خود مشوق و بانی رخ دادن چنین فجایع هولناکی هستند. راه پایان دادن به قتلهای ناموسی و راه پایان دادن به این وقایع تکاندهنده خاتمه دادن به عمر حکومتی است که خالق و گسترش دهنده اعمال، فرهنگ و سنتهای قرون وسطایی است.
25 ژوئن 2013

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر