۱۳۹۰ اسفند ۱۸, پنجشنبه

ناسیونالیسم کرد و روز جهانی زن

روزهای تاریخی و مهمی همچون هشت مارس، اول مه، روز جهانی کودک ، مستقل از"نژاد، زبان، مذهب و جنسیت"، و هر آنچه که برای مردم مدرن و مترقی  وجه مشترکی انسانی دارد، گرامی داشته می شود. چنین مناسبتهایی قبل از هر چیز گویای همسرنوشتی انسانی و طبقاتی در جامعه است که هیچ گونه مرز و محدوده ای را برسمیت نمی شناسد. 

مذهب، سازمانهای مذهبی و حکومت اسلامی تاریخا بر این وجه اشتراک انسانی و طبقاتی تا به امروز شمشیر کشیده اند و در مقابل آن ایستاده اند. جنبش برابری زنان و مردان را با اسید، حجاب و سنگسار، و حقوق کودک را با اعدام جوانان زیر سن قانونی، و خواست و مطالبات کارگری را با زندان و شلاق و صدها بی حقوقی دیگر پاسخ  و مورد آماج حملات وحشیانه خود قرار داده اند.

ناسیونالیسم قوم پرست نیز طی دوره هایی  و به انحا مختلف و در  اشکال متفاوتی با مذهب همراه  و یا در بهترین حالت در مقابل توحش اسلامی علیه این جنبشها و بویژه جنبش برابری طلبانه زنان سکوت اختیار کرده است. اگر در مقاطعی بطور ضمنی پیامی خشک و آبکی صادر کرده است ناشی از فشار اجتماعی همین جنبش بوده است تا عقب بودن خود از قافله را یواشکی و تاکتیکی به نوعی تلافی کرده باشد. در حالی که ناسیونالیسم قوم پرست نیز همانگونه که از ماهیت و افق کور آن  پیداست، هیچگاه از گسترش جنبش حق طلبانه زنان و هر گونه ترقی خواهی خوشنود نبوده است. مرد سالاری یکی از وجه مشخصه های ناسیونالیسم کرد است که در مغایرت با کسب حقوق برابر زن و مرد قرار دارد.

مسئله این نیست که گویا چون هشت مارس روزی جهانی و نه ملی یا قومی برای دفاع از حقوق زنان با مردان است ناخرسند است و یا اگر در محدوده ملی و نژادی صحبتی از حقوق برابر و علیه آپارتاید جنسی مطرح باشد از آن دفاع خواهد کرد خیر مسئله این نیست. همانطورکه تا کنون کسی شاهد جانفشانی نیروها و جریانات ناسیونالیست کرد برای زدن گلی به سر جنبش زنان در همان حیطه محلی و حتی محدوده  قومی مورد ادعای خود هم نبوده است. تمام داستان این است که مسئله زنان، کسب حقوق برابر با مردان و دستیابی به حقوق انسانی خود که توسط مناسبات نابرابر سود و سرمایه و ارتجاع مذهبی باز تولیده شده است، منافع جریانات ناسیونالیست را نیز تامین کرده است. بی دلیل نیست که این نیروها در چنین روزی خفقان می گیرند و توان بکار بردن اسم 8 مارس روز جهانی زن را ندارند. حقوق برابر برای زن، در همان کنج خانه هم برای این دسته جات، محلی از اعراب ندارد. توهین، تحقیر و سرکوب زنان در طول تاریخ  موجودیت این جریانات تا به امروز بر در و دیوار دفاتر این احزاب نقش بسته است.

ناسیونالیسم جنبش و گرایشی بشدت ارتجاعی است که تاریخا دورانش بسر آمده است. امروز تنها به یمن قلدرمنشی مذهب و جریانات مذهبی است که در پوست قومی گری خزیده و دارد از قبل توحش نیروهای مذهبی و اسلامی و همچنین  موجودیت مناسبات سود و سرمایه تغذیه می کند.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر